Auteur Ties de Theije

Student & Starter stelt vragen aan college over niet toekennen tapvergunningen Koningsdag

23.04.2018

Meerdere horecaondernemers zijn nog in grote onduidelijkheid of ze wel of niet een tap op straat mogen plaatsen tijdens Koningsnacht en Koningsdag. Afgelopen vrijdag, 6 dagen voor Koningsnacht, krijgen meerdere ondernemers vanuit het niets telefonisch te horen dat hun tapvergunning dit jaar niet wordt afgegeven. Dit terwijl er al jarenlang geen problemen waren. Voor ondernemers natuurlijk een doodsteek. Inkopen zijn al gedaan en betaald en personeel is al ingepland. Zelfs vandaag nog is er complete onzekerheid over hoe zij hun Koningsdag mogen gaan inrichten.

Maandag zijn Kristin en Ties op bezoek geweest bij De Ouzerie en een ondernemer uit de binnenstad. Beide ondernemers vertellen hetzelfde verhaal: afgelopen vrijdagavond kregen ze een telefoontje van de gemeente met de mededeling dat hun tap- en evenementvergunningen niet worden toegekend. Met als enige opgave van redenen: “veiligheid”.

Na het weekend boos en vol onbegrip te hebben gezeten, is bij toeval het balletje gaan rollen via berichtgeving op RTV Utrecht en DUIC, hetgeen alarmbellen deed rinkelen bij de verantwoordelijke afdelingen.

De maandag voor Koningsdag (met nog drie dagen te gaan) krijgt René Labrijn telefoon en bezoek van dezelfde ambtenaar als aan de telefoon om de situatie te herbeoordelen. In dit gesprek werden excuses aangeboden voor de onduidelijke gang van zaken en is er een compromis gesloten voor buitentap en terras tijdens Koningsnacht en -dag.

Labrijn: “al 8 jaar doen we het zo. Waarom is het nu ineens onveilig?”

Telefonisch geharrewar
Ook een andere binnenstadondernemer herkent de gang van zaken: maar hij is in nog in grotere onzekerheid dan Labrijn. Na een onduidelijk telefonisch geharrewar over de precieze locatie van de tap weet hij met drie dagen te gaan nog steeds niet wat wel en niet mag. De verantwoordelijke heeft beloofd dinsdagochtend te bellen met meer informatie en hopelijk uitsluitsel. "vanaf maart ben ik al aan het bellen met de gemeente. Morgen, 3 dagen van tevoren, moet ik dan nog mijn leverancier bellen: kom de drank toch maar wel brengen."...“al jarenlang is de communicatie lastig”.


Mondelinge vragen
Na het spreken van deze bezorgde ondernemers vinden wij het de hoogste tijd het college van burgemeester en wethouders hier duidelijkheid gaat scheppen. Daarom stelt Student & Starter donderdag mondelinge vragen. Wij willen graag een verklaring voor de slechte communicatie en gebrekkige dienstverlening en willen natuurlijk graag weten hoe de betreffende afdelingen dit in de toekomst zullen gaan voorkomen.