Auteur Kelly Tijhuis

Mobiliteit

Nieuwe storingen op Uithoflijn, welke gevolgen heeft dat voor jou?

11.07.2020

De afgelopen twee weken is het aantal storingen van assentellers op het tracé van de Uithoflijn toegenomen. De assentellers kunnen de tram niet detecteren waardoor de slagbomen omlaag blijven. Dit gebeurt nu sinds ongeveer vijf weken, elke week bij Koningsweg in Lunetten. Student & Starter maakt zich zorgen hoe de tram gaat rijden in de toekomst. Wij willen er scherp op blijven dat als het drukker wordt op het USP en we er in de toekomst gaan bouwen, of de tram dit wel echt aankan. 

 

Voordat we verder gaan, een beknopte Wikipedia-uitleg voor degene die nog niet weet wat een assenteller precies is: “Een assenteller is een apparaat dat telt hoeveel assen een bepaald punt van een spoorweg passeren. Assentellers zitten aan het begin en eind van een spoorsectie. Als de assentellers aan beide zijden evenveel gepasseerde assen geteld hebben, dan is er geen trein in de spoorsectie aanwezig en is de spoorsectie vrij; als de telling niet overeenkomt is er wel een tram, of een deel van de tram, in de spoorsectie aanwezig en de spoorsectie bezet.”

 

De uitval van de tram ligt niet aan de software van de assenteller maar aan de hardware. Bombardier (de fabrikant) heeft toegezegd om op korte termijn alle assentellers op de Uithoflijn te vervangen door een nieuwere versie die minder storingsgevoeligs is. Dit houdt wel in dat pas in december of begin volgend jaar de ritten verhoogd worden naar 16 keer per uur. De rijtijd van 17 minuten is net niet haalbaar, met het updaten van de software wordt de rijtijd net iets langer dan 18 minuten. 

 

Er wordt op dit moment niet verwacht dat de Heidelberglaan drukker gaat worden, maar Student & Starter vraagt zich af hoe deze situatie zich gaat ontwikkelen als het USP gaat groeien. Er wordt nu een onderzoek gestart naar de maatregelen die nodig zijn om de tram toch 16 keer per uur te laten rijden. Zoals het verkorten van de in- en uitstap tijden, het verspreiden van reizigers, anders indelen van kruispunten en bijvoorbeeld de aanschaf van extra materieel zoals extra wagons. 

 

Op dit moment hoef jij je als student of andersoortig reiziger geen zorgen te maken, de tram blijft gewoon rijden. Maar, loop jij ergens tegenaan of valt jou iets op? Laat het ons dan vooral weten! Stuur een mailtje naar studentenstarter@utrecht.nl.