Auteur Koen Hoogendoorn

Maliebaan autovrij?

06.09.2019

Foto: Gemeente Utrecht, Maliebaan - een keuze met toekomst.

 

De Maliebaan kent een rijke historie. In de Gouden Eeuw werd de baan aangelegd met als doel om het ‘Maliespel’ er op te spelen, bedoeld als vermaak voor internationale gasten van de stad. Later, toen het Maliespel aan populariteit verloor, fungeerde het met name als stadspark. In 1885 werd er het eerste fietspad van Nederland aangelegd. Met deze inzet, om de Maliebaan in te zetten als een ‘doorgangsweg’, zijn we uiteindelijk geëindigd bij de situatie hoe hij nu is. Fietsers, auto’s en voetgangers gaan kris kras door elkaar heen. De rust van recreatie die ooit zo kenmerkend was voor de Maliebaan is compleet verdwenen. Maar niet voor lang meer, de gemeente wil het midden van de Maliebaan weer autovrij maken. Maar hoe?

 

In ons verkiezingsprogramma hadden wij het al over een autovrije Maliebaan. De Maliebaan is wat Student & Starter betreft een ideale plek voor een lang stadspark. Een plek waar mensen lekker kunnen chillen maar ook een plek waar fietsers en voetgangers zich nog steeds snel (en veilig) door de stad kunnen verplaatsen, zonder de chaos van de vele auto’s en bussen die de Maliebaan gebruiken. Oftewel, terug naar hoe de Maliebaan er uit zag aan het eind van de 19e eeuw en representatief voor de plannen van Utrecht om de stad steeds meer autoluw te maken.

 

Er waren verschillende opties voor de Maliebaan, maar uiteindelijk is de gemeente gegaan voor het plan ‘de Promenade’. Dit plan betekent dat de huidige autoweg op de Maliebaan plaats zal maken voor een fiets- en voetpad. Hierdoor zal er ook veel meer ruimte komen voor meer groen op de weg. Dit is een plan waar Student & Starter erg enthousiast van wordt. Wij zien Utrecht namelijk graag veranderen in een autoluwe stad, met veel groen, waarbij fietsen wordt gestimuleerd. De Maliebaan is een handige fietsroute om van de ene kant van de stad naar de andere kant te komen, dus daardoor is het goed om te horen dat fietsen via de Maliebaan juist makkelijker en bovenal veiliger wordt.

 

 

Tijdens de raadsinformatiebijeenkomst van afgelopen donderdagavond is het plan ‘de Promenade’ gepresenteerd. Er waren heel veel bewoners van de Maliebaan aanwezig die al jarenlang betrokken zijn bij de herontwikkeling. Jammer genoeg was een groot deel nog niet erg enthousiast over dit  plan. Onder andere heeft een groep bewoners een alternatief plan ontwikkelt, waarbij de middenbaan een fietsstraat zou worden met de auto te gast. Student & Starter wil serieus naar dit alternatief kijken en het vergelijken met het plan van de wethouder dat nu voorligt. Groot nadeel van dit alternatief is dat er daardoor stoplichten blijven op het kruispunt met de Nachtegaalstraat. Bij het plan ‘de Promenade’ zouden deze stoplichten verdwijnen, iets waar Student & Starter een groot voorstander van is omdat deze stoplichten voor vrij grote opstoppingen zorgen. Hierdoor fietsen vaak mensen door rood. Student & Starter spreekt dan ook de hoop uit dat er in het geval van het plan van de bewoners er naar de doorstroom bij de Nachtegaalstraat wordt gekeken.