Auteur Kelly Tijhuis

Fietsers massaal op de bon geslingerd

21.11.2019

Op 1 oktober dit jaar zijn er al meer dan duizend fietsers beboet voor fietsen door rood licht. Bijna de helft van deze staandehoudingen vond plaats op het kruispunt Maliebaan, waar het stoplicht voor voetgangers eerder op groen gaat dan het stoplicht voor fietsers. Boetes uitdelen mag nooit een doel op zich zijn. Bevordering van de verkeersveiligheid is - ook volgens de politie zelf - het primaire doel van handhaving. Daarom roept de explosieve toename van deze boetes kritische vragen op bij Student & Starter.
 
In 2014 stelde Student & Starter al schriftelijke vragen over een grote politiecontrole op het fietsen door rood licht bij het kruispunt tussen de Maliebaan, de Nachtegaalstraat en de Burgemeester Reigerstraat. Volgens de cijfers van het CJIB zijn er in 2017 488 staandehoudingen voor fietsen door rood plaatsgevonden, waarvan 325 op het kruispunt Maliebaan. In 2018 ging het om 676 staandehoudingen voor hetzelfde vergrijp, waarvan maar liefst 518 op het kruispunt Maliebaan. Dit jaar laat een explosieve groei zien: tot 1 oktober waren er al 1214 staandehoudingen, waarbij het kruispunt Maliebaan met 548 stuks nog altijd aan kop gaat. Naar aanleiding van deze explosieve groei in boetes heeft Student & Starter schriftelijke vragen ingediend. 
 
Effectief handhaven
Voor veel fietsers is de situatie op het kruispunt Maliebaan onduidelijk. Het voetgangerslicht springt zes seconden eerder op groen dan het stoplicht voor fietsers. “Recentelijk kregen wij bericht dat eerder dit jaar bij kruispunt Maliebaan een politiecontrole heeft plaatsgevonden op zondagavond. Mensen die door rood fietsten toen het voetgangerslicht voor de ventweg plus alle overige fietserslichten nog op groen stonden, werden staande gehouden en op de bon geslingerd. Op dat moment - zoals altijd op zondagavond - was het hartstikke rustig.” Vertelt Tim Homan, raadslid bij Student & Starter. “Bij gebrek aan kruisend verkeer was er sowieso geen enkel risico met betrekking tot de verkeersveiligheid.”  
 
Student & Starter wil dat er gehandhaafd wordt op overtredingen, maar dat er ook nagedacht wordt over het zo effectief mogelijk inzetten van handhaving. Homan: “Dat de verkeersinstallatie in slechte staat verkeert, is nota bene één van de redenen dat dit kruispunt herontwikkeld moet worden. Wij vinden het vreemd dat specifiek hier zo fanatiek wordt gehandhaafd.”