Auteur Kelly Tijhuis

Mobiliteit

De toekomst van fietsparkeerplekken in de binnenstad

17.03.2020

Als je door de binnenstad van Utrecht loopt valt één ding op: overal staan fietsen. Het tekort aan fietsenstallingen in de binnenstad is een aanhoudend en duidelijk zichtbaar probleem. Daarnaast is het voor fietsers vaak niet duidelijk waar en wanneer zij hun fiets mogen parkeren. Dit heeft onder andere te maken met de zogenoemde ‘venstertijden’ van specifieke locaties. Vorige week startte de gemeente met een nieuwe proef rondom de handhaving van verkeerd geplaatste fietsen. Student & Starter stelde afgelopen donderdag een aantal mondelinge vragen omtrent deze proef.

 

Op dit moment wordt in de binnenstad al dagelijks gehandhaafd op gevaarlijk geplaatste fietsen. De gemeente is nu echter ook begonnen met een proef om op bepaalde plekken hinderlijk geplaatste fietsen te verwijderen. Dit gaat om fietsen die geparkeerd staan op plekken die zijn gereserveerd voor bijvoorbeeld laad- en losvervoer, taxistandplaatsen of invalidenparkeerplaatsen. Verschillende groepen hebben gevraagd of (brom/snor)fietsen die gestald staan op de voor hen gereserveerde plekken verwijderd kunnen worden, zodat de plekken gebruikt kunnen worden waarvoor ze bedoeld en aangewezen zijn. Als de bestuurder van de fiets niet aanwezig is, wordt de gestalde fiets van de plaats verwijderd en naar een depot gebracht. 

 

Hoe geven we fietsers de ruimte?

De hierboven beschreven proef deed onze wenkbrauwen fronsen. Voornamelijk omdat er structureel te weinig fietsparkeerplekken in de binnenstad zijn. De plekken waar nu wordt gehandhaafd zijn bedoeld om beschikbaar te houden voor doelgroepen of activiteiten. Met betrekking tot invalidenparkeerplaatsen snappen we dit heel goed. Op onze vraag waarom de andere parkeerplekken zo streng gehandhaafd worden vertelde de wethouder dat er structureel onvoldoende laad- en losvoorzieningen en taxistandplaatsen in de binnenstad zijn. Hierdoor is er te weinig ruimte voor het omvormen van deze plaatsen in fietsparkeerplekken, ook al worden ze niet de hele dag door gebruikt. 

 

Wat nu?

Student & Starter is erg blij met het aanwijzen van fietsparkeerplekken voor mindervaliden. Utrechters kunnen tegenwoordig ook makkelijk een vergunning aanvragen om fietsenstallingen voor hun deur te plaatsen, of in samenspraak met buurtbewoners fietsenstallingen op andere plaatsen aanvragen. Wij zijn wel nog steeds van mening dat er tijdens evenementen in de binnenstad meer mogelijkheden moeten zijn om in de behoeftes rondom het extra fietsverkeer te voorzien en we moeten blijven stimuleren dat de binnenstad bereikbaar is voor fietsverkeer. Een van de oplossingen die wij al langere tijd aandragen is het autoluw maken van de binnenstad. Deze oplossing zorgt niet alleen voor meer ruimte voor fietsenstallingen maar kan ook meer ruimte bieden aan laad- en losplekken of taxistandplaatsen.